woensdag 22 mei 2013

Zondag 19 mei 2013

Net zoals velen houdt de vermissing van Ruben en Julian mij intens bezig. Ook bij mij een sprankje hoop.
Tot aan het einde van de middag het bericht komt dat er twee lichamen gevonden zijn.
Ook al wordt het pas laat in de avond bevestigd, tussen de regels door is het duidelijk dat de twee jongens niet meer in leven zijn.

Het laat me niet los.

Wat ik mij telkens opnieuw afvraag is wat er voor nodig is om tot zo'n daad te komen. Het is eigenlijk abstract wat er in de berichtgeving vermeld wordt.

Er is een moment geweest dat die vader is overgegaan tot het ombrengen van zijn eigen kinderen. En dan bedoel ik puur fysiek. Hij is die drempel overgegaan om daadwerkelijk iemand, zijn eigen zoon, te vermoorden.
Tot dat moment heeft hij plannen gemaakt, gedachten gehad, voorbereidingen getroffen. Op elk van die momenten was het nog "maar" een idee.
Maar wat moet er mis gaan in je hoofd om die gedachten en ideeën werkelijk ten uitvoer te brengen.

Wij weten, helaas, dat sterven echt een werkwoord is en behoort te zijn. Dat is niet zo makkelijk als het bedenken of opschrijven.
En ook na het leven van zijn ene zoon te hebben afgenomen, heeft hij mogelijkheid gehad om zich te bedenken. Dat moment is voorbij gegaan en ook de andere zoon heeft hij van het leven beroofd.
Zelfmoord is daarna nog het enige wat je, in mijn beleving, te doen staat.

Deze overdenking blijft maar in mijn hoofd malen. Wat is er mis met je dat je dit daadwerkelijk doet? Ook al laat deze gedachte mij niet los, ik ben opgelucht dat ik het niet kan begrijpen. Ik wil het niet begrijpen.

Mijn medeleven gaat uit naar álle slachtoffers van dit drama.

3 opmerkingen:

  1. Ook bij mij spoken ruben en julian door mijn hoofd. Gelukkig mag/kan ik mijn zoon vast houden, knuffelen.
    Verschikkelijk dat 2 kinderen door een ouder vermoord word.... Onbegrijpelijk
    Raema

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit blijft mij ook bezig houden, hierin zijn er nu alleen maar verliezers die achterblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik nog het aller, allerergste in het verhaal vind is dat 1 vd 2 broertjes getuige moet zijn geweest van de dood van de ander :(

    BeantwoordenVerwijderen